Forum Förlag

Bokomslag och logotyp.

Författarna Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius är kända bloggare och driver flera bolag tillsammans – bland annat Economista som riktar sig till unga kvinnor i syfte att via utbildning, tips och råd hjälpa dem att bli ekonomiskt framgångsrika. Förrutom via boken så når de ut via sociala medier såsom hemsida, bloggar, poddar men även föreläsningar, kurser och som expert i TV4 nyhetsmorgon.

Boken handlar om att ta kontroll över sin egen ekonomi och ger råd, tips och exempel.

Uppdraget var att ta fram ett bokomslag där titeln ”Economista” – som även är namnet på författarnas företag – skulle formges på ett sådant sätt, så att om den gillades skulle kunna gå att köpa loss separat för att också användas som logo i verksamheten. Vilket har gjorts.

Formen skulle ha kraft och energi i kombination med stil och elegans. ”Girl power” lite ”jävlar anamma” (”snygg brud som tar kontroll över sin ekonomi och därför äger världen”) och samtidigt vara ren och elegant, gärna kännas lite lyxig.

Mattlaminerad vit yta. Guldfolierad illustration som drar lätt åt brons.